Friday, August 05, 2011

Tolong download kan latest version Netbeans!


Assalamualaikum! Salam 6 Ramadhan 1424h. Saya harap semua orang diperkenankan oleh Allah untuk menunaikan ibadah ini dengan sempurna. Setiap dugaan yang kita hadapi, yakinlah, bahawa Allah itu Maha Pengasih. Dia menurunkan sesuatu bersebab. Dugaan juga membuatkan kita semua lebih bersyukur. Atas rasa itu lah, kita disuruh, solat, berpuase, menunaikan zakat dan lain-lain.Jadi dengan rendah hatinya, saya berharap agar kita semua, terutama kepada diri saya sendiri agar sentiase ingat dan zikir bahawa Allah itu yang Maha Mengetahui segalanya. 


Alhamdulillah, semua dah kembali lancar. Saya merancang, Dia tentukan. Terang. Jelas. Apa lagi yang kurang.  Tak terasakah apa yang kita dapat ini suatu rahmat? Ya Allah. Aku, hambamu yang lupa, leka,lalai, alpa. Kau rahmatilah aku dengan nikmat Mu ya Allah. 


Ok. Back to business, coding untuk ATM system dah ada. What's next? Try google ATM.java. Memang berlambak.(tipu) Xterpilih lah orang kate. Ok. Aritu dah banyak kali run, ade interface yang comel. Ade yang so-so aje. Ade yang huduh. Ok. Tu sume org buat. Jangan nk komplen, kau reti tulis coding with bare-foot?(ok, bare-foot sbb buat dlm bilik, sop xpyh pki kasut) 


Step 1 : Open Buka Netbeans IDE 6.5. 



Step 2 : Cari project. Jumpa. Klik situ.


















Step 3: Klik pada java file fail, tekan Shift+F6 untuk run lari.
































Mudah bukan? 


Mlm tadi berbual dengan En.Azali kejap, dia ade ter,sebut tentang thesis. Ter ye kawan2. Jadi, apekan daya. Haruslah ingat tentangnye juge. Email pada prof k. Tanyekan sesuatu supaya hati kan menjadi tenang. Actually, haruslah begini ayat die " Dengan mengingati Allah, hati kan menjadi tenang". Tapi betullah, thesis adalah ibadah saya buat masa sekarang jadi, dengan mengingati thesis, saya juga mengingati Allah. 


I only have to modified  modify(malu je slh yg ni^.^) the code creatively, to alter the ATM coding into cheque function machine. Konon-konon la kan. Huhu. So, dalam proposal haritu, saya ade letak preliminary design bukan? Jadi lebih mudah bukan? (Cakap memang sangat mudah.T____T) Ok. Thesis oh thesis. Mengeluh itu ajaran syaitan.(Syaitan kan dah bungkus kain baju masuk penjara?) Habis? Saye lah? =.="


Overall tentang function machine wannabe saya.




  1. Masuk card seperti biase into the card slot/client
  2. Authentication antara machine and card berjalan. Key exchange between both.
  3. Machine send acknowledge to bank/server. 
  4. Authentication between bank pulak.
  5. Authenticated. Then data from the acc/db akan di save/letak dalam card. 
  6. Perform transaction.
*Ini hanyalah khayalan dan imaginasi penulis*


Thesis saya simple jugak. Kawan2 lain, susah gak thesis dorang. Allah xberi kesusahan kepada sesiapa yang xmampu menanggungnya ^.^again~





Letak gambar supaya xmudah lupe pada diri =.=". InsyaAllah.




p/s: oh ye. Semalam sesi menge'add balek all those frens yang dh lame xjumpe. Ya know. Long lost frens. It was like 11years! Wow. Missing old times :( Best nye jadi kanak2. Xpayah buat thesis :) Ok. I was happy last night :)


6 IKHLAS CLASS OF 2000. LETS REUNITE! WEEEHOOOO!
Till then! x0xo~







No comments: