Sunday, January 23, 2011

Duit Zakat?

Assalamualaikum alls. Sebagai manusia ade certain things that I can't understand clearly. Dari kecit, blaja kt skulah agame, blaja pasal rukun islam. Ade 5. Pertame, mengucap 2kalimah syahadah, menunaikan solat 5waktu, puase sebulan bulan ramadhan, tunaikan zakat, pastu pegi haji. Bile pk2 balek kecit2 dulu, kene buat nih sume step by step ke. Kene ngucap dulu, baru leh semayang, lps semayang tunggu ramadhan pastu puase, lps puase hbis trus kene g byr zakat, lps bayar zakat, g nek kapalterbang g mekah? Cam tu ke? Hahahaha..Okey itu kecit2 dulu okeh.

Sebab tu lah kite kene tuntut ilmu smpi negeri China, itu sbadaan Rasulullah.


Daripada Abu Darda' r.a., katanya: "Saya mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda:

"Sesiapa menempuh suatu jalan untuk mencari sesuatu ilmu pengetahuan di situ, maka Allah akan memudahkan untuknya suatu jalan untuk menuju syurga."

"Dan sesungguhnya para malaikat meletakkan sayap-sayapnya kepada orang yang menuntut ilmu itu, karena ridha sekali dengan apa yang dilakukan oleh orang itu."

"Sesungguhnya orang berilmu dimohonkan pengampunan untuknya oleh semua penghuni di langit dan penghuni-penghuni di bumi, sampai ikan-ikan yu yang ada di dalam air."

"Keutamaan orang berilmu ke atas orang yang beribadat adalah seperti keutamaan bulan atas bintang-bintang yang lain."

"Sesungguhnya para alim ulama adalah pewarisnya para Nabi, sesungguhnya para Nabi tidak mewariskan dinar ataupun dirham, hanyasanya mereka itu mewariskan ilmu. Maka barangsiapa dapat mengambil ilmu itu, maka ia telah mengambil dengan bagian yang banyak sekali."

(Riwayat Abu Dawud dan Termidzi) <---curik kt sini. Tenkiu :)


Zakat?


PENERIMA ZAKAT.
Penerima zakat ialah delapan golongan yang disebutkan Allah Azza wa Jalla di kitab-Nya. Allah Ta’ala berfirman.
“Artinya : Sesungguhnya zakat-zakat itu hanyalah untuk orang-orang fakir, orang-orang miskin, pengurus-pengurus zakat, para muallaf yang dibujuk hatinya,
untuk (memerdekakan) budak, orang-orang yang berhutang, untuk jalan Allah dan orang-orang yang sedang dalam perjalanan, sebagai sesuatu ketetapan yang
diwajibkan Allah. Dan Allah Maha Mengetahui lagi Mahabijaksana” [At-Taubah : 60] <--Thnx..Curik kt sini pulak.

Ape yang I boleh conclude, those two points je lah. Fhm2 sendiri kay? Tapi bak kate sahabat saye, pikah duit zakat tuh, use it wisely. Kalau setakat nk beli hembeg ke, kasut baru ke. Lupekanlah. Nanti kene soal kt akhirat cane? Nauzubillah. Reminder untuk saye jugak. InsyaAllah

Bile org dpt duit zakat, maknenye org tu berhak dpt zakat? Macam kt uni I, kene apply kt uni baru dpt uh pun kalau kene syaratnye. Tapi kalau tibe2 dapat? Rezeki lah namenye? Durian runtuh? Bagi yg dh byk ptptn tuh memg durian runtuh lah, bg yg ptptn cket tuh, rezeki jugak lah. same je. Wallahua'alam.







tILL tHEN :)

2 comments:

NAZ said...

mak saya simpan duit kena pakai tabung haji katanya. senang zakat di potong terus dari akaun haha

ubabe said...

mak je simpan tabung haji? anak? :D