Wednesday, November 03, 2010

Mari Belaja Sejarah Bersama Dr.Ummu Habibah.

Assalamualaikum all.. Currently, rajin plak updating my blog. Well, hormones.. Biase lah.. Kenal Tuanku Abd Rahman(TAR)? Kenal? I knl..U all I xtaw.. And yang komfemnyeh, beliau xkenal I okeh. In my point of view lah kan, beliau nih sgt lah berjase yang memerdekakan Tanah Melayu(TM) kite nih many2 years ago. Kalau bukan sbb jase beliau n the geng, kite mungkin xrase hidup mcm nih, or else kite akan rase hidup yang lain lah kot.. Wallahua'alam.. Tapi itu semua pn denga izin Allah.

So? I just finished reading the newspapers tadi. I never really interested in reading the so called 'articles' wrote by the academician@thinkers. But td, I do attracted to read the articles by Dr. Mohd Ridhuan Tee Abdullah. A lot terkesan lah. Because, me... I am a person who is not really like to do what we call, THINKING. Yet, once I found something that is able to make me feels like " Hah, this is it". baru terpikir.. Kalau x,jgn hrp I nk fikir.. hakhak.. Sebab duk sibuk hal isu perkauman**dah hal, isu lagi..kihkih** I xfhm lah mereka2 itu.. Ape yang disibukkan? Nk rebut isu kaum, nk gaduh pasal same rate, before this, i just thought that, welll, they dint deserve la because Malaysia is TANAH orang MELAYU. so ape lagi yang dorang xpuas hati? Dah dpt kerakyatan sini pun dah kire bagus.. Perlu ke nk rebut2 lagi ngan kte? Tapi dulu2 I xtau, takut slh ckp kang. Nampak lah I ih orang Melayu yang 'ckp-je-lebih'. Habis, terang2ang that tehy came into OUR LAND tempat tanah tumpah darah nenek moyang kite and demand lots of things.. Tu pun kite dah bagi.. Ape lagi?

I'm not being racist. Sorry to say. I do have friends in other races, Indian and Chinese. I love being friends with them. I do accept them in my life.. Still treat them same je ngan org lain. Tapi sometime their attitude that makes me sick of them.. Pastu terkeluar lah ayt " Ish, nih lah die @#$%^&" Alah orang kite pun kdg2 same je. Race memang xmelambangkan attitude, BUT SOMETIMES YES!!

I ade neighbour chinese and indian. Dorang baik je.. Ade uncle chinese right in-front of my house tuh memang dah duduk lame since I lived there, die baik.. Suke tolong orang. So, their attitude tuh tunjuk mcm dorang nih thanks us sbb allow dorang duduk same2 ngan kite w/out ade sifat negative or negative thinking towards them.

As stated in the articles kn, TAR pernah ckp dorang(Chinese/Indian) imigrants from their land, akan duduk cnih and still akan bernaung bwh perlembagaan kite atas syarat2 dorang xboleh same rate dengan orang Melayu. Sebab dorang dtg and tinggal di negare orang Melayu, tanpe perlu persoalkan hak orang Melayu. Then, MCA agreed upon that. Sbb, historical research dah prove that, they came in here, as imigrants, after British jajah, and diorang xpnh intended pn nk against Jepun sbb nk merdekakan TM. Dorang against Jepun jajah TM dulu sbb nk bls dendam atas Perang Jepun-China.

Sbb tuh lah mase Malayan Union yang British tubuhkan xde pun orang mereka bangun menentang. Kadang2, terkenang zaman sekolah menengah belaja sejarah, teringt Cikgu Ezana :)
Thanks cikgu sbb ajar kami sejarah bersungguh2. Baru fhm semangat yang perlu ade dlm semua orang Malaysia terutama Melayu untuk faham dari mane kite, dan dari mane mereka. Bukan untuk menerapkan nilai biased, tp xnk bg kite ditipu dan dipijak2 kepale oleh orang yang xfhm rumoun diorang.

Murni nilai seorang cikgu. Lagi2 cikgu sejarah I tuh, ajar sejarah untuk orang Islam[ sbb sekolah maahad]. Teringat pulak seorang cikgu/lecturer ckp. Kenape die pilih untuk mengajar di USIM? Even he/she got the chance to teach in UITM? The answer is ,"Because I can teach, our Muslim youth" But then, he/she already moved to UITM.. What a life kn.. Mcm2 orang kite jmpe dlm dunia nih, maybe he/she got his/her own reason. Wallahua'lam..

Till then,xoxo

No comments: